Pemulihan Untuk sudut cheilitis

Pemulihan Untuk sudut cheilitis

Satu penyakit seperti sudut cheilitis boleh menyakitkan, sangat memalukan dan keadaan tertekan. Walaupun, ubat-ubatan boleh didapati di kedai-kedai farmasi berdekatan mereka tidak mengekalkan pemulihan keadaan ini, apa yang mereka perlu menyediakan satu kelegaan ringkas. Penyakit ini biasanya disebabkan oleh yis atau jangkitan bakteria yang boleh merebak jika mereka mendapat peluang. Salah satu masalah utama adalah bahawa ia adalah sangat kompleks untuk menghapuskan penyakit ini sepenuhnya. Satu lagi masalah ialah orang tidak sedar apa langkah yang perlu diambil untuk membasmi penyakit kulit ini atau mencegahnya.

Terdapat banyak sebab-sebab di sebalik berlakunya Perleche seperti menggigit kuku, menghisap ibu jari, gigi palsu tidak pas, jangkitan kulat, bibir pecah-pecah, dan jangkitan bakteria. Apabila seseorang yang dijangkiti mendapati punca maka dia boleh mengambil tindakan untuk menyembuhkannya, namun apa ubat untuk sudut cheilitis akan doktor anda mengesyorkan sebahagian besarnya bergantung kepada punca masalah ini.

Jika puncanya adalah sakit-pemasangan gigi palsu, maka gigi palsu perlu dipasang semula, dan juga direndam dalam larutan antiseptik dalam sekelip mata. Jika ia berlaku kerana bibir pecah-pecah kemudian menggunakan Vaselin atau lip balm akan menyediakan penawar yang betul. Jika masalah ini disebabkan oleh jangkitan yis kemudian krim antikulat dan steroid hendaklah digunakan. Jika masalah ini adalah disebabkan oleh jangkitan bakteria kemudian krim antibiotik adalah ubat yang betul.

Walau bagaimanapun sering menggunakan ubat-ubat OTC untuk sudut cheilitis tidak akan membasmi penyakit ini sepenuhnya. Seseorang perlu menjaga kebersihan diri yang betul, dan mengelakkan bibir menjilat (masalah biasa dengan keadaan ini) kerana kelembapan tambahan membantu menyebarkan yis dan jangkitan bakteria. Ia juga disyorkan untuk mengikuti diet yang betul dan seimbang yang merangkumi semua nutrien yang penting.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar